De ene heeft een achtergrond in psychologie en NLP. De andere in Personeel & organisatie. Allebei zijn ze van het trainen en entertainen. Nu gaan ze samen ‘entertrainen’, een combinatie van raken en vermaken. Judith Jager en Anneke Jansma vertellen hoe zij door deze mix ervoor zorgen dat medewerkers van bedrijven en organisaties op een ludieke en verfrissende manier kunnen leren.
Op zoek naar meer creativiteit en eigenheid
Judith trapt af: “ik ben opgegroeid in Hemelum. Ik ging al jong het huis uit vanwege mijn studie aan de balletacademie. Toen duidelijk werd dat ik een carrière in ballet niet langer ambieerde, ben ik met die opleiding gestopt.” Terug in Hemelum was ze actief bij het dorpstoneel. Toen man en kinderen kwamen, verdween het toneel in eerste instantie naar de achtergrond . “Ik ging werken als mobiliteitsadviseur en daarna als NLP-trainer en coach. Ik las een oproep van Teatergroep SULT voor een acteerweekend op een boot. Ik besloot mee te doen en raakte weer volledig besmet: hoe kon het zijn dat ik dit zo lang heb laten liggen? Ik bleef actief bij SULT en kreeg meer en meer de behoefte om iets met acteren in mijn werk te doen. Maar ik wist ook: dit kan ik niet alleen. Gelukkig kende ik via mijn werk en SULT een bondgenoot, die net als ik op zoek is naar creativiteit en eigenheid.”
De compagnon is Anneke. “Ik raakte besmet met het acteervirus in 2012 toen ik meedeed aan Bonifatius de Musical in Dokkum. Sindsdien is zingen en acteren mijn grote passie.”
Ze speelde twee keer mee in de voorstellingen van SULT en sinds 2014 heeft ze haar eigen muziektheatergroep Tinto!. Ze werkte tien jaar als Personeel en Organisatie-adviseur op De Sùdwester, een school voor speciaal basisonderwijs in Sneek. “Daarna maakte ik de overstap naar de ouderenzorg. Dat leek een mooie kans, maar het bleek in de praktijk anders uit te pakken. Ik besloot om eens rustig de tijd te nemen om te bedenken wat ik nu wilde doen. Wie ben ik, wat wil ik, hoe zien mensen mij en wat zijn mijn sterke kanten?” Ze volgde een opleiding als trainingsacteur en daarna een opleiding voor trainer communicatieve vaardigheden.”
Mensen communicatief vaardiger maken
Ze besloten: we doen dingen apart, Judith onder de naam Buro Aanjager en Anneke onder de naam ACTROO, maar Bedrijfsentertraining doen we samen. “Wat we doen, is de communicatie binnen teams en organisaties aan de kaak stellen, waardoor samenwerking verbetert, meer werkplezier ervaren wordt en persoonlijke en professionele groei ontstaat.”
Ze weten uit eigen ervaring hoe nodig dit is. Anneke: “In het onderwijs zie ik hoe leerkrachten soms worstelen in het contact met ouders. Leerkrachten willen hun verhaal vertellen, en ouders zijn steeds mondiger. Hoe stem je in zo’n situatie jouw gedrag af op de ander? Hoe ben je echt nieuwsgierig naar de ander en blijf je uit het oordeel? Hoe maak je echt contact met je klant?”
Judith vult aan: “Het kan ook gaan over zaken als bedrijfscultuur, teams die geen team zijn (bijvoorbeeld na een fusie), omgaan met hiërarchische verhoudingen. Wat je vaak ziet is dat mensen naar een training gaan en daarna weer gewoon overgaan tot de orde van de dag. Wij willen een verandering aanslingeren die langdurig is. Wij zorgen dat dingen beter beklijven door mensen te raken en vermaken. Hoe? Door een afwisseling van een sketch waarin veel gebeurt, gevolgd door interactie en het delen van kennis.”
Scènes per thema
Dit illustreren beide vrouwen aan de hand van een aantal scènes die ze al ‘op de plank’ hebben liggen. “In de zorg hebben medewerkers te maken met veel protocollen en procedures. Tegelijkertijd wordt van hen gevraagd dat ze mensgericht zijn. Als je dan bijvoorbeeld een proceduregerichte leidinggevende hebt, met een strakke wijze van aansturen, dan kan dat botsen. Dan kan het gebeuren dat zo’n leidinggevende in een ‘bilaatje’ (een tweegesprek) alleen afvinkt of de medewerker alle protocollen naleeft en de cliënt, waar het om gaat, niet kent. Bij de medewerker kan dat leiden tot onbegrip, strijd, verwarring, frustratie en niet fijn kunnen werken. Zo’n uitvergrote scène zorgt voor herkenning en bewustwording. Zonder dat mensen direct aangesproken worden, houd je hen toch een spiegel voor. “
Ook bieden ze deelnemers de mogelijkheid om zelf de regisseur te worden. Judith: “Dan geven we ruimte aan het publiek. Wat gebeurt hier? Vaak blijkt uit de reactie een oordeel. Liever nodigen we deelnemers uit om oordeelloos en met meer zachtheid en respect naar elkaar te kijken en om bewust te worden wat gedrag oproept. Daarna vragen we hoe het anders kan. Op basis van de reactie spelen we de scène nog een keer en bespreken wat dit heeft opgeleverd.”
Vanaf heden staat de deur van Bedrijfsentertraining open voor (leidinggevenden van) bedrijven en organisaties die toe zijn aan vernieuwing. “Je kwetsbaar opstellen, durven zeggen: “het kan wel anders”, is geen falen, maar juist sterk en krachtig! Iedereen kan coaching en inspiratie gebruiken om patronen te doorbreken en zich te ontwikkelen.”
Meer over ‘Bedrijfsentertraining’ is terug te vinden op www.bedrijfsentertraining.nl en www.actroo.nl
Tekst: Riemie van Dijk
Foto: Marieka van Oostveen
Dit artikel verscheen in GrootSneek, november 2019